www.iiiWe.com » رفراندوم معماری

 صفحه شخصی امیر سمیعی   
 
نام و نام خانوادگی: امیر سمیعی
استان: مرکزی
رشته: کارشناسی ارشد معماری
تاریخ عضویت:  1390/04/01
 روزنوشت ها    
 

 رفراندوم معماری بخش معماری

18



از معماران عضو تقاضا می شود در صورت علاقه به سوال زیر با بله یا خیر پاسخ دهند .
آیا همه عزیزان و مهندسان به معماری ایرانی و اسلامی اعتقاد دارند؟

سه شنبه 18 مرداد 1390 ساعت 12:08  
 نظرات    
 
محسن حیدری 19:35 سه شنبه 18 مرداد 1390
5
 محسن حیدری
رفراندوم چرا؟
نازنین بهشتی 20:38 سه شنبه 18 مرداد 1390
17
 نازنین بهشتی
"با بله و خیر" !؟
اینم ترفند جدیده؟
میخواین در سایه اعتقاد متخصصین این رشته به معماری ایرانی، واسه معماری اسلامی تاییدیه بگیرین؟
جواب موکد من اینه : به معماری ایرانی معتقد و مفتخرم، و چیزی با عنوان مجعول "معماری اسلامی" رو به رسمیت نمیشناسم
پیمان اکبری 07:57 چهارشنبه 19 مرداد 1390
8
 پیمان اکبری
خیر
شکوفه سلیمی 13:24 چهارشنبه 19 مرداد 1390
13
 شکوفه سلیمی
معماری اسلامی در بنای مساجد بله،در بنای مسکونی اصلا.
روح ا... آذین 13:51 چهارشنبه 19 مرداد 1390
8
 روح ا... آذین
به معماری اسلامی ایرانی معتقد و مفتخرم.البته این نکته هم قابل ذکر است که هر بنا معماری مخصصوص خود را می طلبد.در حال حاضر شرایط بگونه ای پیش میرود که چه به این گونه معماری معتقد باشیم و چه نباشیم مجبوریم در طراحی ها و خصوصا در اجرای برخی بنا ها این موضوع را هم مد نظر قرار بدیم.
مصطفی خارکن 17:05 چهارشنبه 19 مرداد 1390
10
 مصطفی خارکن
به معماری ایرانی معتقد و مفتخریم، اما خانم مهندس سلیمی معماری مسجد را اگه بدون تعصب بررسی کنید میبینین که ریشه در آتشکده های زرتشت داره نمونه مسجد جامع فهرج .... معماری ما قبل از هخامنشیان دارای مبحث هشتی ورودی میباشد مانند برزن جنوبی در ضلع شرقی تخت جمشید ....منتها یه مربع ساده با ورودی غیر مستقیم میباشد...وخیلی بحث های دیگه در معماری که به دین اسلام وصل میشه را ما زمانی داشتیم که اعراب در جهالت کامل به سر میبردن و اسلامی نبود...
وریا ژولیده 19:02 چهارشنبه 19 مرداد 1390
6
 وریا ژولیده
بله
رابین صدیق پور 19:24 چهارشنبه 19 مرداد 1390
10
 رابین صدیق پور
جناب آقای مهندس سمیعی، سلام.
می شود راست و پوست کنده بگویید که منظور شما از اینگونه روزنوشتها چیست؟
در روزنوشت قبلی هم چند سوال پرسیده بودید و ...
آیا می خواهید رهبری یک نهضت معماری جدید را برعهده بگیرید؟آیا صرفاً قصد ارائه بحث چالشی دارید؟
به فرض که 50 نفر نظر موافق و 10 نفر هم مخالف دادند؟آنوقت چه چیزی حاصل می شود یا چه تغییری به وجود می آید؟
به نظر من شعار دادن و ... خیلی آسان است.
کاش به جای اینگونه حرفها، چند مقاله استخواندار و تحلیلی درباره این موضوعات بیاوربد و یا حداقل ترجمه کنید.
به آرزوی موفقیت شما.
امیر سمیعی 21:14 چهارشنبه 19 مرداد 1390
8
 امیر سمیعی
خانم مهندس بهشتی ترفندی در کار نیست هیچ گونه اتفاقی هم نمیوفته من فقط یک سوال دارم شما یک نمونه معماری کاملا ایرانی نام ببرید؟ و لطفا از افتخارات معماری ایران که شما هم به آن افتخار می کنید نام ببرید؟ شما به نقش جهان به سلطانیه به مسجد شاه به شیخ لطف الله به عتیق به فهرج به الله الله به چهل ستون به جهان نما به عفیف اباد و .... نمی نازید؟
روح اسلام در کالبد معماری التقاطی ایران می شکفد و بناهایی به این زیبایی پدیدار می گردد.
شما هنگامی که اسلام را پذیرفتید و دین اسلام جزو مذهب اکثریت ایرانیان است نمی شود انکار کرد که معماری ایرانی به تنهایی داریم.
خواهشا از معماری تخت جمشید نام نبرید چون خود مستحضرید که معماری ایرانی خالص نیست. لطفا بدون تعصب نگاه کنید.
امیر سمیعی 21:15 چهارشنبه 19 مرداد 1390
7
 امیر سمیعی
خانم سلیمی معماری اسلامی فقط قوس و گنبد و کاشی کاری و مقرنس کاری نیست که بخواهیم فقط در مساجد به کار ببریم.
مصطفی شاکری 13:02 پنجشنبه 20 مرداد 1390
6
 مصطفی شاکری
معماری اسلامی وجود واقعی دارد. اینکه در طراحی باید مسئله محرمیت مد نظر باشد یک مسئله اسلامی است.
روح ا... آذین 14:43 پنجشنبه 20 مرداد 1390
7
 روح ا... آذین
حرص نخور برادر
نازنین بهشتی 15:04 پنجشنبه 20 مرداد 1390
10
 نازنین بهشتی
جناب مهندس سمیعی
چون شاید نتونم واضح و مستدل نظرم رو بیان کنم، اجازه بدین بعدا سوالتون رو با دو-سه تا مقاله خوب که در ارتباط با موضوع سراغ دارم و باید بگردم پیداشون کنم، جواب بدم
نازنین بهشتی 15:38 پنجشنبه 20 مرداد 1390
9
 نازنین بهشتی
آقای مهندس شاکری، فلسفه وجودی معماری، تفکیک فضاها و ایجاد محیط/مکانی برای حریم خصوصی افراده و جدا کردن اون از فضاهای دیگه
تفکیک فضاها به خصوصی و عمومی (با همه الزامات اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی خودش) مختص یک دین یا جهان بینی خاص نیست
این که یه ایدئولوژی یا جهان بینی، روی یه سری از مسائل حساسیت یا تابو داشته باشه، دلیل نمیشه برای مصادره کردن اون مسئله به نفع اون ایدئولوژی
مسعود کریمیان 18:13 پنجشنبه 20 مرداد 1390
11
 مسعود کریمیان
البته هر تفکری معماری خاص خود را نیز می آفریند و هر دینی معماری ویژه ی خود را از بستر عبادتگاه هایش نشان داده است اما هرگز نمی توان معماری یک تفکر و اندیشه را با معماری یک قوم و ملت و معماری یک دین را با معماری یک جامعه قیاس کرد. نتیجه ی چنین قیاس سفسطه آمیزی تقابل و نزاع می باشد حال آن که معماری یک دانش هنرمندانه و هنر آفرینش و بستر ساز صلح و آرامش است. معماری ایرانی جایگاه ویژه ی خود را دارد همانگونه که معماری ایتالیا جایگاه خود را دارد و معماری اسلامی نیز اهمیت ویژه ی خود را دارد همانطور که معماری بودایی و هندوییزم اهمیت خاص خود را داراست.
لطفاً به جای چنین مطالبی به دنبال ارتقای هنر و دانش و فرهنگ معماری باشید، از هر فرهنگ و ملت و دین و جامعه ای که باشد. آنچه امروز اهمیت دارد اصالت معماری ایرانی یا اسلامی نیست بلکه وضعیت واقعی جامعه است که نه اثری از معماری ایرانی در آن باقی مانده و اسلامی و نه هر نوع معماری کلاسیک مدرن و پست مردن دیگری که در جای جای جهان دیده می شود...
مصطفی شاکری 21:33 پنجشنبه 20 مرداد 1390
5
 مصطفی شاکری
خانم مهندس بهشتی، دقیقا برای همین مطلب از لفظ خصوصی و عمومی استفاده نکردم. مسئله خصوصی و عمومی یک امر جهانی است اما در اسلام علاوه بر آن مسئله محرمیت هم مطرح می‌شود.
مثلا مکان یک زن غریبه در فضای عمومی است اما می‌تواند در فضای محرمیتِ زنان خانه قرار گیرد و مردان نیز!
محرمیت تنها یکی از جنبه‌های کاربردی معماری اسلامی است. وگرنه در بحث نمادگرایی (که من چندان موافق این مطلب نیستم) نمادهایی چون مکعب، 14 و... مطرح می‌شود.
نازنین بهشتی 13:00 آدینه 21 مرداد 1390
11
 نازنین بهشتی
جناب مهندس شاکری، همونطور که در جواب آقای مهندس سمیعی هم گفتم، اجازه بدین دیدگاههایی رو که در این زمینه اصولیتر میدونم و بیشتر قبول دارم، بعدا بصورت مشروح در قالب دو-سه تا مقاله در اختیار همکاران بذارم
اما فعلا و تا همینجای بحث، بنظرم حرفهای آقایون مهندس صدیق پور و کریمیان جای تامل بیشتری داره و واقعا شاید بهتر باشه من و شما و بقیه دوستان بجای دامن زدن به این تقابل فرساینده و بیفایده، بدنبال چاره و راهکار عملی برای وضعیت موجود بشدت نابسامان معماری معاصرمون باشیم
فقط در مورد نکته آخری که توی کامنتتون فرمودین("مکان یک زن غریبه")، تجربه ثابت کرده معماری برای این که از حیز انتفاع و کاربرد ساقط نشه، باید از تفکیک جنسیتی کاربران فضاها پرهیز کنه
کاربر فضاهای معماری، فارغ از زن بودن یا مرد بودنش، فارغ از مسلمون یا کلیمی یا زرتشتی بودنش، فارغ از ایرانی یا عرب یا اروپایی بودنش، فقط نیاز داره در فضایی سازگار با اقلیمش حریم خصوصیش از فضای عمومی بنحو مطبوع و تعالی بخشی تفکیک و جدا بشه
اگه طراح بخواد با فاکتورهایی اضافه بر این، محدودیتی فراتر از این رو به فضا و در نتیجه به کاربر تحمیل کنه، کاربردی بودن طرح خودش رو مخدوش کرده
و حتما توجه دارید که این نوع نگاه، دیدگاه و فرمایش پیامبر اسلام در مورد معیار تمایز آدمها رو که گفتن "برترین شما باتقواترین شماست" (و بصراحت تفاوت قائل شدن بین آدمها بر اساس نژاد و زبان و جنسیت و... رو مردود دونستن) بیشتر متجلی میکنه
مصطفی شاکری 14:08 شنبه 22 مرداد 1390
6
 مصطفی شاکری
بقیه بحث را اگر شد موکول می‌کنم به مقاله‌هایتان. فقط در مورد آخر جواب را می‌دهم. عباراتی نظیر "از فضای عمومی بنحو مطبوع و تعالی بخشی تفکیک و جدا بشه" آنقدر کلی است که هیچ جنبه کاربردی ندارد. مانند اعداد ریاضی است که در هر جایی استفاده می‌شود اما الزاما معادله شما را حل نمی‌کند.
عدم توجه به جنسیت به معنای عدم توجه به بخشی از نیازهای طبیعی، علایق و احیانا عقاید افراد است.
در رابطه با ترجمه آیه: تفکیک جنسیت مادامی که در چارچوب درستی باشد اصل برتری تقوا را نقض نمی‌کند. قرآنی که این آیه را نازل کرده است خود دارای دستوراتی جدا برای مرد و زن است.
بنده هم با مهندس کریمیان موافقم و هرگز معماری برخواسته از عقاید را با معماری‌های بومی و ملی یکسان نمی‌بینم.
امیر سمیعی 21:00 شنبه 22 مرداد 1390
3
 امیر سمیعی
آقای مهندس صدیق پور من کسی نیستم که بخواهم رهبری معماران ایران را داشته باشم یا بخوام خودمو به کسی ثابت کنم من فقط می خوام از اینکه سرمونو مثل کبک کردیم زیر برف ( خودمو عرض می کنم ) در بیایم و با یکی از چالش های مهم مبانی نظری معماری با کمک آرای شما عزیزان و دانشمندان کنار بیایم. بفهمیم کجاییم و کجا می خوایم بریم. فکر کنم شما به دستاوردهای مهندسان عمران در کشور عزیزمون توجه دارید ما جماعت معمار چی کار کردیم؟ چی به دنیا عرضه کردیم؟ بعد انتظار چی داریم ؟ تا اونجایی که تو این سایت دیدم خیلی از عزیزان چندتا عکس از بناهایی که با کامپیوتر و قدرت فوتو شاپ زیبا شدن رو در روزنوشت ها ارسال می کنند و امثال من نوعی به به و چه چه می کنیم بدون اینکه بدونیم چی هستن یا اصلا اجرا شدن یا نه؟ بعد چندتا دانشجویی معماری ترم یک هم میبینن میگن وقتی تو این سایت گذاشته شده حتما اثبات شده است و دیگه فکر نکرده کپی می کنن.
به نظرم وجود چنین بحث هایی لازم و واجب تا کمی به خودمون بیاییم.
امیر سمیعی 21:02 شنبه 22 مرداد 1390
9
 امیر سمیعی
آقای مهندس صدیق پور من می خوام از شما یاد بگیرم نتیجه ای هم که می فرمائید همین جاست اینهمه بحث خوب و پربار که مهندسان اینجا نوشتن مقصود همین نظرات. همین.
امیر سمیعی 21:13 شنبه 22 مرداد 1390
9
 امیر سمیعی
خانم مهندس بهشتی اولا تشکر می کنم از اینکه خیلی خوب و محکم در این بحث شرکت کردید و می کنید.
اسلامی که من می گم و تاثیری که مد نظر من هست همون چیزیه که معمارانش برای شهرت و ثروت کار نمی کردن مثلا در بعضی از مساجد اسم معمار را اینگونه نوشتند : عمل این بنده حقیر سر تا پا تقصیر ، این نظر کرده پروردگار ..... یا در مسجد کبود به جای اسم معمار این بیت نوشته شده :
کردار کرد و گرد گفتار مگرد چون کرده شود کار بگوید که ، که کرد
یا در جای شعری داریم که می گوید :
ریزه کاریهای علم هندسه یا نجوم و علم طب و فلسفه
چون تعلق با همین دنیاستش ره به هفتم آسمان بر نیستش
این همه علم بنای آخور است که عماد بود گاو و اشتر است
بهر استبقای حیوان چند روز نام آن کردند این گیجان رموز

ولی الان من نوعی یک ساختمون طراحی می کنم اولین کار یک بیلبورد بزرگ می زنم معمار امیر سمیعی.
اینهم یکی از تاثیرات مهم دین و اعتقاد در معماری است و آن می شود فلان معماری افتخار آمیز و این می شود برج قوامین ، مجتمع بوستان ، و .....
مهدی نصرالهی 12:48 شنبه 29 مرداد 1390
2
 مهدی نصرالهی
بله
بهنام مکسایی 16:22 شنبه 29 مرداد 1390
5
 بهنام مکسایی
بله . معماری اسلامی دارای معنی و مفهوم است .اما معماریهای دیگه فکر نکنم معنی خواصی داشته باشه.
روح ا... آذین 00:10 آدینه 4 شهریور 1390
4
 روح ا... آذین
نمی دانم که بود که می‌گفت خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را...
مرتضی ذبیحی 17:54 شنبه 19 شهریور 1390
3
 مرتضی ذبیحی
مغماری هنر است خواه این هنر وهنرمند در عربستان که مهد اسلام وچه درایتالیا و فرانسه که مهد تمدن رنسانس - رو مانسک وغیره است انچه که مهم است باچند طاق اسلیمی و یک حیاط مرکزی نمیشود گفت ما طرفداران معماری اسلامی هستیم انسان تکامل گراست البته با بومی سازی موافقم وبا کپی کاری بدون پشتوانه شدیدا مخالف
مجید امرالهی 12:56 پنجشنبه 1 فروردین 1392
0
 مجید  امرالهی
بلی